Ieri am circulat un pic mai mult cu mașina prin centru la ore de “maximă audiență”. Nu am constatat nimic uimitor în trafic – aceeași aglomeratie, aceiași șoferi care nu respectă nici o regulă de circulație, nu mai zic de regulile de bun simț. Am avut însă timp să mă uit un pic la oamenii din mașini.
Multe femei, mulți tineri, mulți oameni între două vârste. Nici un Sora sau Moartea din Carpați sau alți cocalari care se bat la televizor. Doar oameni normali, pe care 0,5 mm de tablă i-a transformat în niște fiare agresive – e foarte simplu să claxonezi, să înjuri sau să arăți diverse degete, să tai fața și să treci pe roșu când te poți ascunde după ochelarii de soare sau geamurile fumurii.
Astfel de oameni nu pot fi educați – e prea târziu la vârsta asta, dacă mama lor nu a făcut nimic între 0 și 7 ani decât să spargă semințe în fața porții sau la scara blocului.
Dar cred că se poate face totuși ceva în privința lor! Toate viețuitoarele reacținează la frică, iar oamenii nu sunt cu nimic diferiți. Cea mai simplă idee este aceea de a înăspri amenzile, dar știm deja că asta nu funcționează – pentru că pur și simplu burtoșii nesimțiți care se numesc polițiști nu dau suficient de multe amenzi. Și întotdeauna vor exista suficienți șoferi pentru care câteva sute de lei nu reprezintă nimic.
Doar suma efectivă pe care o are un șofer de plătit nu mi se pare suficient pentru educarea lui – pur și simplu șansa să fie prins și pedepsit este foarte mică, iar posibilități de a scăpa rapid de amendă există. Chiar și în cazul în care te decizi să plătești amenda procesul e relativ simplu – plătești repede la CEC, păstrezi chitanța și o prezinți la impozit în caz că apare anul următor.
Propunerea mea constă în tactici de gherilă gândite în așa fel încât procesul de a plăti amenzi să fie consumator de timp și nervi pe de o parte, și să se dea mult mai ușor multe amenzi, de cealaltă.
Să incepem cu cea de-a doua parte – să se dea mult mai ușor multe amenzi, chiar dacă pentru fapte mai puțin grave. Se știe că polițiștii sunt leneși și nu sunt capabili să scrie corect un proces verbal – dau amenzi puține, doar pentru fapte grave, iar procesele verbals sunt atacabile pentru că sunt completate greșit. Dar 10 amenzi pentru nesemnalizare la schimbarea direcției fac mai multe decât una pentru trecut pe roșu și sunt mult mai ușor de dat.
Drept urmare, propun ca fiecare mașină să fie dotată cu un PDA, smartphone sau laptop legat la Internet, plus o mică imprimantă. Să fie camere video HD pe fiecare mașină, iar toate înregistrările să fie păstrate.
Laptop-ul sau PDA-ul să ruleze un software cu interfață concepută pentru copii de 3-4 ani, cu doar 2 câmpuri editabile: CNP-ul șoferului și numărul de înmatriculare al mașinii, plus un drop-down care să conțină “fapta”: “a călcat linia continuă”, “nu a semnalizat la schimbarea direcției de mers” și tot așa. Cu cât mai puține optiuni cu atât mai bine, nu vrem să-i obosim pe genialii din Loganul AIȚILOP.
Ca “misiune”, fiecare echipaj de polițiști să primească două-trei încălcări ale legii, pentru că mai multe nu sunt capabili oricum să rețină. După care să meargă pe bandă rulantă – tras pe dreapta, luat datele, băgat în sistem, scos procesul verbal la imprimantă corect completat, neeeext.
În felul ăsta este imposibil să nu dea fiecare echipaj o amendă la 5 minute (exclud din start cazul în care nu sunt fapte de sancționat), deci 12 pe oră, deci aproape 100 pe zi de echipaj. Nu știu câte echipaje sunt, dar i-aș scoate pe toți pe traseu. Nici măcar nu trebuie să stea în trafic, pot să ia loc la o terasă și să filmeze strada.
Dacă s-ar aplica amenzi în ritmul ăsta, șansa ca un șofer oarecare să fie prins crește simțitor. Mai mult, s-ar putea modifica relativ ușor legea astfel încât amenzile să se poată da mai ușor “în lipsă”, astupând vidul legislativ care permite proprietarilor să evite amenzile dacă nu iau scrisoare recomandată de la poștă – de exemplu prin trimiterea acestor amenzi direct la impozite și taxe, unde omului să nu i se permită să facă nici un fel de operațiune fără să-și rezolve problema amenzilor.
Dar partea diabolică abia acum începe – întregul proces de plată al amenzilor ar trebui să fie foarte complicat, consumator de timp și umilitor.
Prima măsură: ca unic mijloc de încasare să fie plata cash într-un singur loc în fiecare județ. Adică să se facă cozi de cel puțin o oră. Apoi, în funcție de gravitatea faptei, șoferul să vizioneze obligatoriu un filmuteț educativ – 10 minute pentru un punct de penalizare, 20 pentru 2 puncte și tot așa. La sfârșit – test grilă cu 5 întrebări din filmuleț. Ai greșit, mai vii și mâine să vezi filmulețul. Să fie multe-multe-multe filmulețe și multe-multe-multe întrebări.
În continuare, pentru abateri repetate aș institui obligativitatea de a aplica stickere vizibile pe mașină, de exemplu “Șofer indisciplinat”. Poza șoferului să fie publicată online pe situl poliției, cu toate amănuntele faptei. După care să se facă top-uri ca “Top 10 contravenții”, “Cei mai indisciplinați șoferi” și tot așa.
Idei ar mai exista, iar dacă s-ar implementa măcar parțial pe de o parte ar veni mult mai mulți bani la buget, dar cel mai important ar fi că șoferii ar fi inundați de amenzi, multe și mici, iar rezolvarea situației ar fi enervantă, umilitoare și consumatoare de timp.
După câteva evenimente de-astea, majoritatea șoferilor vor constata că e mai simplu să respecte legile decât să piardă o grămadă de timp uitându-se la filmulețe la sediul Poliției, sau prin judecăți (asta în caz că-i trece cuiva prin cap să conteste vreun proces verbal care o să fie oricum dublat de o înregistrare video “beton”).
Și uite așa am putea să circulăm și noi, dacă nu mai repede, măcar mai civilizat.
Tu ce părere ai? Am fost suficient de diabolic? Lasă un comentariu mai jos!
PS: Dragă “Poliția Capitalei”, că știu că-mi citești blog-ul, poate trimiți link-ul cui trebuie
No related posts.



Home





February 3rd, 2010 at 10:37
Daca s-ar pune in aplicare ideile tale, unii s-ar lasa de soferie din cauza amenzilor, iar strazile ar fi mai libere si mai sigure.
Andrei´s last blog ..ultrascurte:Reclama Dacia
February 3rd, 2010 at 10:42
Oho, ce bine ar fi. Păcat că nu-și pune nimeni mintea la contribuție “acolo sus”, deși cea mai mare parte din măsuri sunt relativ simplu de implementat.
February 3rd, 2010 at 18:07
Tuuuu… de cand esti sofer? E o idee si ce zici tu, dar sa introduci mai multa birocratie in Romania e ca si cum ai zice ca Haiti are nevoie de mai mult moloz. Si-n plus (si-o spun, din pacate, dintr-o farama de experienta), la noi politistii dau multe amenzi degeaba. Daca s-ar pune pe dat amenzi in plus, ar fi haos. Mai ales ca e aproape imposibil sa respecti codul rutier la litera.
February 3rd, 2010 at 18:35
@Andrei kNox, de vreo 9 ani. Am condus în țări în care se merge civilizat și am văzut cum se poate conduce și mai haotic decât la noi (Egipt, Turcia), unde nu am avut curaj să conduc.
Cum anume ar fi mai mult haos dacă s-ar da mai multe amenzi? Dă-mi niște exemple.
Cât despre amenzile date degeaba, este foarte interesant ce spui. Aproape toți șoferii susțin că ei primesc amenzi degeaba și sunt persecutați. În realitate, nu e chiar așa. Suspectez că ori te cunoșteai cu polițistul și aveați ceva de împărțit, ori nu spui chiar tot adevărul.
O singură dată am fost oprit “la plesneală” de un polițist (nu făcusem nimic). Mi-a verificat actele căutând ceva, n-a găsit, i-am cerut (politicos, dar ferm) să-mi zică ce-am făcut sau să mă lase să plec, ceea ce s-a și întâmplat. O singură dată în 9 ani și conduc zilnic.
Spui că e imposibil de respectat codul rutier. Păi dacă tu consideri că nu poți să respecți regulile, poate ar fi mai bine să nu conduci. Sau să te organizezi cu alți șoferi și să ajutați la schimbarea legii.
February 3rd, 2010 at 22:20
Uite, exemplul meu – m-a oprit un politist la 3 noaptea fara niciun motiv si mi-a retinut talonul, chit ca i-am explicat de n ori ca am dreptate. N-a vrut sa ma inteleaga, a luat talonul, intr-o luna am primit amenda 5 milioane acasa. Mai mult, ma sfatuia prieteneste sa ma duc sa dau o spaga mica pentru a-mi rezolva situatia. Cand am insistat sa scrie in procesul verbal ca mi-a sugerat sa dau spaga, mi-a intors spatele si a plecat. Apoi, cu aceleasi dovezi pe care i le-am prezentat lui m-am dus in instanta, unde mi s-a dat dreptate. Fara pile, fara sa-l vad pe tip inainte sau dupa macar o data. Poate e exemplu unic, dar doar pe-asta am patit-o eu si mi-am format o parere.
Exemple de haos? Pai, specimene de genul asta care inmaneaza amenzi aiurea si pierd timpul unor oameni nevinovati. Haos in tribunale, cand aceiasi oameni isi revendica drepturile. Haos pe strazi, cand, sa fim sinceri, vor fi specimene care sa se ia in gura cu politistii si vor fi specimene de politisti care vor pretinde o mica atentie. Haos din punctul meu de vedere, al omului care nu se stie cu musca pe caciula, dar stie in ce tara traieste, si ce politisti avem.
Si da, este practic (nu si teoretic) imposibil sa respecti codul rutier la noi. Incerc s-o fac mare parte din timp, dar cand calcam linia absurdului deja nu mai merge. Sa-ti dau cateva exemple: pe strazi largi, libere, asfaltate de curand, avem de ani de zile restrictii de 10 km/h. 10! Sau, pe DN1A in apropierea Plopeniului, unde exista o trecere de cale ferata. Acum cativa ani, trecerea a fost dezafectata si acoperita de un strat de asfalt, dar semnul de circulatie a ramas in loc. Iti dai seama ca cei care tranziteaza (si cunosc) zona nu mai opresc la semn, e ilogic. Cu toate astea, am auzit ca politia sta deseori la panda in zona. Ridica permise auto, ridica si cate o spaga, orice le pica in mana.
Eu zic ca incerc sa respect regulile, atat cat pot. Si ideea ta, oricat de buna, si-a gresit tara…
February 3rd, 2010 at 23:21
@Andrei kNox, cu polițistul te înțeleg. Dar cred că este totuși excepția. Sper ca l-ai reclamat la comandant pentru abuz. Să știi că de cele mai multe ori sunt sancționați (nu întotdeauna, mai ales în orașele mici sau în comune, e adevărat).
Procentual, sunt mult mai mulți șoferi care conduc fără nici un fel de respect față de lege și colegii de trafic decât polițiști care au chef să frigă pe cineva. Cred că merită “sacrificiul”.
Ca o mică paranteză, n-am înțeles niciodată cum unii acceptă să fie abuzați fără să reacționeze – evident, nu violent, pe loc, prin metoda “hai să ne țigănim”, ci la rece, cu reclamație, proces, audiență la comandant…
Cu semnele de circulație “ciudate” este o problemă, e adevărat. N-am luat niciodată vreo amendă că nu le-am respectat, dar probabil că aș reclama faptul că semnul e pus greșit și aș cere anularea amenzii. Dacă s-ar aduna mai mulți șoferi, probabil că s-ar rezolva situația. Dacă nu, există bomfaiere ieftine
February 5th, 2010 at 11:47
Foarte de acord cu tot ceea ce ai scris. Dacă educația prin vorbă bună (ex. școala de șoferi, 7 ani de acasă, cărțile citite, bunul-simț acumulat prin experiență de viață…) și prin exemplu (ex. cum reușește civilizația la alții) nu prinde, atunci poate hărțuirea din partea statului e singura soluție eficientă.
Apreciez în mod deosebit legătura cu fiscul (“impozite și taxe”). Dacă nu mă înșel, dacă ai restanțe la plata unui abonament de mobil te poți pomeni că apari cu probleme la “biroul de credit”. O măsură care poate intimida destui oameni. De ce statul nu ar proceda la fel, folosind propriul său “birou de credit” (ie. fiscul)? Din furtunoasa mea relație cu ei, pot spune că odată intrat în malaxorul birocratic de-acolo, nici un sobor de 12 preoți (cu patriarhu’-n frunte) nu te mai scoate teafăr. Îți pot zdrobi cu ușurință orice nerv de împotrivire…
Sunt de acord și că s-ar ajunge ușor la o hiperbirocrație, dar ținând cont că e una intenționată și cu scop educativ, nu-i nicio problemă. E unul dintre rarele exemple când birocrația poate servi la ceva util.
Aș mai adăuga o măsură la cele enumerate. Dacă într-o unitate de timp oarecare (ex. un an, trei ani etc.) un șofer deja sancționat repetă de un număr de ori o faptă, apăi se cheamă că nu s-a lipit nimic de el și ar fi mai bine să se plimbe dracului cu transportul în comun. Și-așa sunt muuuult prea mulți șoferi în România. Arterele rutiere de-aici sunt în hipertensiune crescândă de ani buni. Ar prinde bine o filtrare a celor pe care nu îi duce tărtăcuța să conducă. De dragul siguranței și al șoferilor de bun-simț, totuși…
Alin´s last blog ..Inovații juridice à la Orange
February 5th, 2010 at 13:05
@Alin, corect, buna ideea, si se poate implementa extrem de usor peste sistemul de puncte actual. Ai facut 100 de puncte in 5 ani, adio pa, ti-ai pierdut dreptul de a conduce masina.
February 6th, 2010 at 23:16
[...] pe strazile patriei. Asa ca dau leapsa pentru o relatare din traficul inzapezit lui David, Ovidiu si [...]
April 18th, 2010 at 15:10
amenzile sa fie date in functie de valoarea masinii de exemplu 10 % din valoarea de 100 000 euro daca atat valoreaza acea masina…. si atunci sa vezi cum vor circula plus bani la buget….
antiignorantu´s last blog ..FERICIREA sta in PUTEREA de INTELEGERE !
April 18th, 2010 at 20:17
@antiignorantul, da, da, și să impozităm cu 99% averile, nu vrei? Mai sunteți mulți cu idei de-astea stupide, de sorginte comunistă?
După părerea ta, dacă o Dacie 1300 de 300 de euro trece pe roșu e mai puțin grav, deci să-i dăm o amendă mai mică decât celui care are mașină de 300.000 de euro? Bravo, ai câștigat un concurs de logică.
E chiar atât de greu de reținut că trebuie judecată fapta nu persoana (sau averea acesteia)?
June 16th, 2010 at 14:49
@Ovidiu, dupa logica asta sa ia CAS, CAsS, FSJ si impozit in valoare unica de 150Eur/luna, nu 16.5%+16% din brut.
Pt. cel cu Dacie un punct de amenda poate insemna venitul pe 2 zile, iar pt. unul cu mertzan venitul pe 2 minute. Crezi ca il opresti asa pe tziganu’ cu jeep sa treaca pe rosu daca i se *//*?
June 16th, 2010 at 14:57
@Daniel Cristian, altele trebuie să fie metodele de pedepsire, nu taxarea celor care pot da bani. Cunosc argumentul că taxele trebuie să fie mai mari pentru ca “durerea” resimțită să fie la fel și pentru cel care are bani.
Nu sunt de acord cu așa ceva, așa cum o crimă se pedepsește la fel indiferent câți bani are cel care a comis-o, așa ar trebui să fie și amenzile de circulație. Dacă sumele în sine nu sunt suficiente, sunt perfect de acord să existe pedepse de alt gen – anularea permisului, interzicerea deținerii de permis “forever”, etc, etc.
Repet, la fapte la fel de grave trebuie pedepse identice. Ideea cu punctele de mai sus mi se pare cea mai bună.
June 16th, 2010 at 15:04
Ah, și că ai adus aminte de impozite, da, cred că nu e corect să plătesc CAS și CASS ca procent.
Pentru pensie: ar trebui să fie doar decizia mea pe ce sumă îmi fac și la ce societate. Legea ar trebui să precizeze doar o sumă minimă, conform statisticilor, astfel încât să pot trăi și să nu devin o povară pentru societate.
În cazul sănătății, ar trebui ca doar serviciile de urgență să fie plătite obligatoriu, cu sumă egală pentru toată populația. Dacă vreau ceva mai complicat, îmi fac asigurare suplimentară sau plătesc cash, după cum am chef. Eu nu am fost niciodată internat în spital, dar plătesc foarte mult. E corect să plătesc doar pentru că pot, în timp ce alții beneficiază de banii mei?